Polski rynek fonograficzny 2015

repertuar     udziały w rynku (%)     porównanie 2015 do 2014
polski 32,09  ↑ 7,54%
zagraniczny 47,52  ↑ 4,14%
kompilacje 15,35  ↓ -19,92%
muzyka poważna 5,03  ↓ -14,47%

źródło: ZPAV, za: https://prowly.com/ (dostęp: 23.05.2016)

 

Jak wynika z powyższego zestawienia, polska muzyka jest dość dobrze przyjmowana przez odbiorców i cieszy się coraz większą popularnością. Dzieje się tak pomimo nadal niewielkiej reprezentacji polskiego repertuaru na antenach radiowych (szczególnie opartych na formacie hit and contemporary), które ograniczają się zwykle do wypełnienia obowiązków wynikających z tzw. polskiej kwoty zawartych w art. 15 ust. 2 Ustawy o radiofonii i telewizji. Jak wynika z zestawień Airplay, do 50 najczęściej granych piosenek w stacjach radiowych trafiło tylko sześć utworów polskich wykonawców. Pierwszy z nich pojawia się na pozycji 11. i jest to przebój Sarsy Naucz mnie, kolejne to utwory zespołu Video, Dach Tabba i chóru Sound'N'Grace, Antka Smykiewicza i zespołu Bracia[7]. Zestawienie to oparte jest na analizie repertuarów monitorowanych przez BMAT 74 stacji radiowych (lokalnych i ogólnopolskich) oraz 4 stacji TV (muzycznych). Shut up and dance zespołu Walk The Moon był najczęściej granym utworem w polskich stacjach radiowych w 2015 roku[8].

Podobnie jak w innych krajach, w Polsce renesans przeżywają płyty winylowe, a w tym roku ich sprzedaż wzrosła o 56,9%[9]. Trzeba jednak zauważyć, że ten dynamiczny wzrost cały czas dotyczy dość niewielkiej liczby bezwzględnej nośników, a co za tym idzie wpływów. W 2015 roku cały rynek winyli wygenerował 12 milionów PLN przychodów, z czego tylko 2,3 miliona związane było z rodzimymi produkcjami[10]. Co istotne, w tym segmencie relatywnie słabo sprzedają się płyty z muzyką poważną, która odpowiada za 2,36% wpływów[11]. Prawdopodobnie wynika to z niewielkiej liczby dostępnych tytułów w tym formacie.

 

źródło: ZPAV, za: https://prowly.com/ (dostęp: 23.05.2016)

 

Nie da się natomiast nie zauważyć silnego trendu wzmacniającego rolę przychodów z dystrybucji cyfrowej. 2015 rok był pierwszym w historii, w którym w skali światowej przychody z rynku digital odpowiadały za większą część wpływów całej branży fonograficznej niż te związane z dystrybucją tradycyjnych nośników. Te pierwsze stanowiły bowiem 45% wpływów wobec 39% ze sprzedaży fizycznej (za 14% odpowiadają wpływy związane z prawami pokrewnymi i 2% z synchronizacji)[12]. Zarówno w Polsce, jak i na świecie mocno rozwijają się serwisy strumieniujące muzykę i to one są siłą napędową wzrostów. Globalny wzrost wpływów związanych z tego typu usługami to 45% w skali roku[13], wpływy związane ze streamingiem na polskim rynku odpowiadają za 73,48% przychodów ze sprzedaży cyfrowej.

 

źródło: ZPAV, za: https://prowly.com (dostęp: 23.05.2016)

 

Nie udostępniono danych o liczbie i rodzaju użytkowników serwisów strumieniujących w naszym kraju.


[7] Airplay 2015 – podsumowanie roku w stacjach radiowych, za: https://qlcity.prowly.com (dostęp 23.05.2016).

[8] Ibidem.

[9] Branża muzyczna podsumowała rok 2015, op. cit.

[10] Ibidem.

[11] Ibidem.

[12] Global Music Report, op. cit. 

[13] Ibidem.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij