Polski rynek fonograficzny 2015

 

 Akademia Fonograficzna jak co roku nagrodziła artystów i wydawców fonogramów Fryderykami. Walczyło o nie łącznie 1062 artystów, albumów i singli. W poszczególnych kategoriach konkurowały nagrania: 234 albumów z polską muzyką rozrywkową (196 w poprzedniej edycji), 87 albumów jazzowych (71 w poprzedniej edycji), 126 albumów z muzyką poważną (114 w poprzedniej edycji), 266 utworów muzycznych (173 w poprzedniej edycji), 205 teledysków (kategoria wprowadzona w bieżącej edycji)[25]. Zdobywców Fryderyków w 21. edycji poznaliśmy 23 kwietnia 2015 podczas tradycyjnie transmitowanej przez TVP2 Gali w Teatrze Polskim.

Galę rozdania Fryderyków za osiągnięcia muzyki poważnej oddzielono od tych przyznawanych za muzykę rozrywkową i jazzową – ich wręczenia dokonano w Sali Kolumnowej Instytutu Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Decyzja ta budziła spore kontrowersje w środowisku. W kategoriach związanych z muzyką poważną najwięcej nominacji otrzymało cenione Wydawnictwo DUX. Spośród 28 nominowanych w kategoriach: album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa, album roku muzyka kameralna, album roku muzyka symfoniczna i koncertująca, album roku recital solowy, najlepszy album polski za granicą i najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej 13 albumów zostało wydane przez to warszawskie wydawnictwo.

Warto także wspomnieć o uhonorowaniu Ewy Podleś Złotym Orfeuszem - Prix Prestige Lyrique l’Orphée d’Or 2015 – nagrodą przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique w Paryżu, w uznaniu wybitnych zasług dyskograficznych. Artystkę nagrodzono za dwa wykonania koncertowe, które wydało właśnie Wydawnictwo DUX.

DUX nie tylko wydawał nagrania koncertowe, ale także aktywnie promował swoje wydawnictwa w ramach cyklu „Dux brzmi w trzcinie na Skwerze”, a nawet w miejscu sprzedaży - Empiku[26]. W 2015 roku koncertową formę promocji zoorganizowano także dla młodych artystów wydających płyty w ramach programu Instytutu Muzyki I Tańca Jazzowy Debiut Fonograficzny. IMiT nawiązał współpracę z Fundacją Jazzarium, dzięki której podczas festiwalu Warsaw Summer Jazz Days 2015 wystąpili laureaci programu: zespół Apprentice i Patryk Kraśniewski Trio.

Rynki fonograficzny i koncertowy przeplatają się od zawsze i promują wzajemnie. W 2015 roku muzyczny rynek koncertowy w Polsce według szacunków analityków PwC miał mieć wartość 228 mln dolarów[27].  Jednocześnie, wraz z rozwojem serwisów strumieniowych i nowych technologii spod znaku wirtualnej rzeczywistości, przeżywanie koncertowych doznań poprzez transmisje lub nagrania wydaje się co najmniej prawdopodobnym i wartym rozważenia polem eksploatacji przez producentów fonogramów. Jednak na razie, pomimo rozwoju nowych technologii w przemyśle fonograficznym, 2015 rok był w Polsce nadal zdominowany przez tradycyjne nośniki fizyczne, z płytą CD na czele.

Katarzyna Korzeniewska
2016-09-02

 


 [25] Por. Fryderyki Nominacje, za: http://zpav.pl (dostęp: 23.06.2016).

[26] Por. https://www.youtube.com/watch?v=YaioW3S8EZg (dostęp: 22.05.2016).

[27] M.Lemańska, Muzycy zarabiają na koncertach i festiwalach, z dn. 2.07.2015, za: http://www.rp.pl (dostęp: 23.05.2016). 

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij