Polski rynek fonograficzny w 2016 roku

Rok 2016 światowa branża fonograficzna zakończyła wzrostem wartości przychodów o 5,9% w porównaniu do 2015 roku. Wartość globalnych przychodów w fonografii szacowana jest przez International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) na 15,7 mld dolarów[1]. Kluczowym czynnikiem wzrostu był w tym wypadku wzrost wpływów z dystrybucji cyfrowej, a precyzyjniej - z  subskrybcji w serwisach streamingowych (60,4% wzrostu przychodów w porównaniu z 2015 rokiem)[2].

Procentowy udział poszczególnych segmentów w przychodach światowej fonografii w 2016 roku kształtował się następująco:

Wykres 1. Oprac. własne na podst. Global Music Report 2017 Annual State of Industry, za: http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf (dostęp: 26.04.2017)

 

Polska fonografia plasuje się na 22 miejscu wśród analizowanych przez IFPI rynków. W 2016 roku również w naszym kraju branża muzyczna odnotowała wyraźny wzrost przychodów o 6,5%, a detaliczna wartość wszystkich segmentów rynku fonograficznego szacowana jest przez ZPAV (Związek Producentów Audio Video) na 350,5 mln złotych[3].

Polska nadal jest krajem, w którym niezwykle silną pozycję ma sprzedaż nośników fizycznych. W 2016 roku nasz rynek płytowy uplasował się na 12. miejscu na świecie[4]. Liczba sprzedanych egzemplarzy CD estymowana jest na 8,6 miliona[5]. Sprzedaż nośników fizycznych wzrosła o 4,87%, a przychody z nią związane wyniosły 186 milionów[6]. Równolegle wartość rynku nośników fizycznych na świecie spadła o 7,6%. Łączna sprzedaż wszystkich albumów, które pojawiały się w cotygodniowych zestawieniach Top 50 OLIS wzrosła o 7% w porównaniu do roku 2015. Na cotygodniowej polskiej liście bestsellerów pojawiło się 461 pozycji, w tym 320 nowości. Wyjątkowo mocna jest w tym segmencie pozycja repertuaru polskiego -  w rocznym podsumowaniu Top 100 OLIS 55 pozycji zajmują polskie produkcje. W pierwszej dziesiątce znalazł się niekwestionowany lider zestawienia raper O.S.T.R. i jego album Życie po śmierci, Agnieszka Chylińska z albumem Forever Child, Ania Dąbrowska Dla naiwnych marzycieli (miejsce 4.), Kękę Trzecie rzeczy (miejsce 6.), Dawid Podsiadło Annoyance and Disappointment (miejsce 7.), Kortez Bumerang (miejsce 9.) i legenda polskiej sceny rockowej  Kult z wydawnictwem Wstyd (miejsce 10.)[7]. Tendencję wzrostową popularności polskiego repertuaru wśród bestsellerów wydawanych na nośnikach fizycznych dobrze obrazuje poniższe zestawienie:

Wykres 2. Źródło: http://bestsellery.zpav.pl/aktualnosci.php?idaktualnosci=1465 (dostęp: 12.03.2017)

Należy jednak zaznaczyć, że udział polskich wydawnictw w całości (czyli nie tylko wśród bestsellerów) przychodów rynku nośników fizycznych jest wyraźnie niższy i stanowi o 37% wpływów[8]. Jednak i tu zauważalna jest spora dynamika wzrostu przychodów związanych z katalogiem polskim, rok do roku wzrost ten wyniósł ponad 20%[9].

Udział muzyki poważnej we wpływach związanych ze sprzedażą nośników fizycznych utrzymuje się od lat na stałym poziomie, oscylując około 5%[10]. Tradycyjnie silną pozycję w tym segmencie ma cenione w Polsce i na świecie Wydawnictwo Dux. W 2016 roku 3 albumy wyprodukowane przez Dux zostały uhonorowane Nagrodą Złotego Orfeusza, przyznawaną przez  działająca od 1958 roku we Francji Academie du Disque Lyrique.

Wykres 3. Źródło: http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 3.05.2017)

Wśród nośników fizycznych należy odnotować kolejny dobry rok dla winyli. Zapomniane przez wiele lat czarne krążki wracają do łask, a wpływy związane z ich dystrybucją wzrosły o ponad 29% w Polsce[11]. W 2016 r. wartość wpływów związanych z tym nośnikiem wyniosła ponad 15,5 mln PLN. Jest to nadal niewielka część całego rynku, ale warto przyglądać się temu trendowi, szczególnie, że jest odnotowywany także w skali globalnej. Koniunktura na rynku tych nośników sprawiła, że od grudnia 2015 roku ruszyła, po 25 latach przerwy, jedyna tłocznia płyt winylowych w Polsce. Wytwarzanie nośników analogowych stało się jedną z usług oferowanych przez znaną od wielu lat na rynku firmę GM Records[12]. Do powrotu popularności płyt analogowych na polskim rynku może też się przyczynić wprowadzenie oferty tych nośników i gramofonów w popularnych sieciach sprzedaży, a nawet dyskontach[13].


 

[1] Global Music Report 2017 Annual State of Industry, za: http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf (dostęp: 26.04.2017).

[2] Ibidem.

[3] Za: http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 1.05.2017).

[4] Informacja pozyskana ze ZPAV w dn. 26.04.2017.

[5] Ibidem.

[6] Za: http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 1.05.2017).

[7] W 2016 roku najlepiej sprzedającym się albumem było Życie po śmierci O.S.T.R., za: http://bestsellery.zpav.pl/aktualnosci.php?idaktualnosci=1465 (dostęp: 12.03.2017).

[8] Por. http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 1.05.2017).

[9] Ibidem.

[10] Ibidem.

[11] Ibidem.

[12] Por. http://www.gmrecords.pl/winyle/ (1.04.2017).

[13] Por. K.Kurkiewicz Płyty winylowe po Biedronce także w Lidlu. Jak dyskonty wojują o melomanów, "Gazeta Wyborcza" z dn. 4.04.2017, za: http://wyborcza.pl/7,113768,21592151,plyty-winylowe-po-biedronce-takze-w-lidlu-jak-dyskonty-wojuja.html (dostęp: 23.04.2017).

 
Pokaż cały
 
 

Artykuły powiązane

 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij