Polski rynek fonograficzny w 2016 roku

Globalny przemysł muzyczny czerpie z dystrybucji cyfrowej 50% przychodów[14]. Polska branża fonograficzna odnotowała wpływy związane z dystrybucją cyfrową na poziomie 18% całości przychodów. Plasuje to nasz kraj na 36. miejscu na świecie i pozwala sądzić, że w tym segmencie jest jeszcze spory potencjał wzrostu.

Innowacje technologiczne i biznesowe sprawiają, że dynamika zmian w tym segmencie rynku jest bardzo duża. Do niedawna dominujące dystrybucję cyfrową pobrania online w 2016 roku stanowiły tylko o 12,4% przychodów (spadek o 20%)[15]. Popularne jeszcze kilka lat temu pobrania na telefony komórkowe decydowały o 8,15% wpływów polskiej fonografii.

W skali globalnej zarówno na rynku fonograficznym jak i treści video niezwykle wyrazista jest tendencja do przechodzenia przez masową publiczność od modelu posiadania muzyki (ownership model) do modelu dostępu (access model).

Według zestawienia danych RIAA i Nielsen Music z rynku amerykańskiego w 2016 roku po raz pierwszy modele te się zrównały[16]. Wraz z rozwojem tego rodzaju usług, infrastruktury (możliwość słuchania online i offline) i bazy utworów, coraz silniejszą rolę w branży muzycznej odgrywają serwisy streamingowe.  

Wykres 4. Źródło: http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 3.05.2017)

Pod koniec 2016 roku liczba komercyjnych użytkowników serwisów strumieniowych przekroczyła 100 milionów na świecie[17]. Wzrost przychodów światowej fonografii w tym segmencie wyniósł 60%[18]. W skali globalnej liderem wśród komercyjnych serwisów streamingowych jest Spotify z 43% udziałem w rynku[19]. Dane dotyczące liczby użytkowników w naszym kraju nie są publikowane. Nieoficjalne informacje potwierdzają pozycję Spotify jako lidera. W Polsce, dzięki współpracy z operatorem sieci komórkowej Play, niespodziewanie istotnym graczem na rynku tego typu usług stał się w 2016 roku Tidal (na świecie jego udział w rynku serwisów strumieniowych wynosił 1%[20]). Według danych operatora, ponad milion Polaków skorzystało z promocyjnej oferty pozwalającej na dwuletnie bezpłatne korzystanie z tego serwisu[21]. Najczęściej słuchanymi przez użytkowników Tidal w Play polskimi artystami byli: Taco Hemingway, O.S.T.R. i Dawid Podsiadło. Najpopularniejsze polskie utwory 2016 roku to z kolei Cool me down Margaret, Tamta dziewczyna Sylwii Grzeszczak i W dobrą stronę Dawida Podsiadło. Taco Hemingway pojawił się także w podsumowaniu najpopularniejszych artystów słuchanych przez Polaków za pośrednictwem Spotify w 2016 roku[22].  Interesującym dodatkiem udostępnionym przez ten serwis jest interaktywna Muzyczna Mapa Świata 2.0, która pozwala śledzić na bieżąco najpopularniejsze utwory w danym momencie w konkretnym  mieście i kraju[23].

Liczba opłacających abonament użytkowników serwisów strumieniowych jest jednak z pewnością niższa niż korzystających z najpowszechniejszego źródła muzyki na świecie czyli serwisu YouTube. Na wiodących rynkach 82% użytkowników tego serwisu korzysta z niego do słuchania muzyki[24]. W Polsce liczba jego użytkowników wynosi ponad 18 milionów (na PC) i ponad 13 milionów (aplikacja)[25]. Najpopularniejsze polskie teledyski na You Tube w 2016 roku to: Tamta dziewczyna Sylwii Grzeszczak (ponad 55,5 mln wyświetleń), Przez twe oczy zielone zespołu Akcent (ponad 48 mln wyświetleń) i Wodospady PopekxMatheo (ponad 32 miliony wyświetleń)[26]


 

[14] Global Music Report 2017 Annual State of Industry, za: http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf (dostęp: 26.04.2017).

[15] Za: http://www.zpav.pl/aktualnosc.php?idaktualnosci=1520 (dostęp: 1.05.2017).

[16] Por. B. Rosenblatt, New Data Shows That More People Want To Access Music Than Own It, Forbes, z dn. 17.04.2017 (dostęp: 24.04.2017).

[17] Por. https://www.midiaresearch.com/blog/music-subscriptions-passed-100-million-in-december-has-the-world-changed (dostęp: 1.04.2017).

[18] Global Music Report 2017 Annual State of Industry, za: http://www.ifpi.org/downloads/GMR2017.pdf (dostęp: 26.04.2017).

[19] Ibidem.

[20] Ibidem.

[21] Por. https://blogplay.pl/2016/12/tidalowy-milion/ (dostęp: 30.03.2017).

[22] Por. https://spotify.prowly.com/10603-serwis-spotify-podsumowal-2016-rok (dostęp: 13.03.2017).

[23] Zob. https://spotify.prowly.com/10788-muzyczna-mapa-swiata-spotify-2-0 (dostęĻ: 13.03.2017).

[24] Por. Music Consumer Insight Report 2016, za: http://www.ifpi.org/downloads/Music-Consumer-Insight-Report-2016.pdf (dostęp: 1.04.2017).

[25] Zob: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-grupa-onet-rasp-przed-wirtualna-polska-badanie-gemius-pbi-2017/page:2 (dostęp: 20.03.2017).

[26] Por. https://www.sotrender.com/blog/pl/2017/01/youtube-trends-grudzien-2016 (dostęp 13.03.2017).

 
Pokaż cały
 
 

Artykuły powiązane

 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij