Przemysł fonograficzny w roku 2013

Choć cała branża zanotowała spadek przychodów, to stale rosną wpływy związane z dystrybucją cyfrową muzyki.

W Polsce w 2013 roku wartość tego segmentu rynku wzrosła w stosunku do 2012 roku o 45% i wyniosła ok. 33 miliony PLN[5]. Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na sposób masowej dystrybucji i konsumpcji muzyki był rozwój serwisów strumieniowych. W 2013 roku przychody światowego przemysłu muzycznego związane ze streamingiem dynamicznie wzrosły o 51.3 %, choć nadal to ściągnięcia stanowią o 67% wpływów z dystrybucji cyfrowej[6]. W Polsce do obecnych wcześniej istotnych graczy na rynku strumieniowej konsumpcji muzyki czyli Dezzer, Wimp i Muzo dołączył w 2013 roku skandynawski serwis Spotify. Słuchanie muzyki za pośrednictwem tych wygodnych i dostępnych serwisów możliwe jest co do zasady w dwóch wariantach: płatnym (forma subskrypcji) lub bezpłatnym, ale ograniczonym limitem lub związanym z koniecznością odsłuchiwania reklamy. Rozpowszechnienie streamingu wpływa na popularyzowanie legalnego dostępu do treści. Według badań[7]  zleconych przez WIMP, a w 2013 roku po raz pierwszy przeprowadzonych także w naszym kraju, 40 proc. Polaków dopuszcza odpłatność za streaming muzyki. Jak zauważają autorzy raportu[8], uśrednione wyniki ze wszystkich pięciu krajów pokazują, że zaledwie 25% respondentów byłaby skłonna zapłacić za dostęp do utworów.  37% respondentów z Polski wskazało, że w 2013 roku co najmniej raz w tygodniu odtwarzać będzie muzykę w serwisach streamingowych. Jednocześnie 65% założyło, że co najmniej raz w tygodniu będzie słuchać płyty CD. Europejscy respondenci w tym badaniu wskazywali jako ulubione gatunki pop i rock[9].

Warto zwrócić także uwagę na rozwój możliwości monetyzowania treści fonograficznych poprzez reklamy związane z ich obecnością w serwisach audio-video np. YouTube. W 2013 roku pojawiła się także polska wersja światowego serwisu VEVO, założonego w 2009 roku przez wydawców fonograficznych (Universal, Sony i EMI) serwisu prezentującego teledyski. Vevo było wcześniej obecne w Polsce, funkcjonując w kooperacji z YouTube, od tego roku ma natomiast charakter autonomiczy. W 2013 roku na świecie użytkownicy  serwisu obejrzeli wideoklipy 55 miliardów razy[10].

Rynek muzyki cyfrowej w Polsce, porównanie roku 2013 do 2012

Pobrania online

27,9%

Pobrania do telefonów komórkowych

-13,3%

Dochód z tytułu subskrypcji

68,8%

Dochód z serwisów wspieranych reklamami i z serwisów strumieniowych audio-video

61,6%

Inne

-55,6%

Całkowita zmiana na rynku cyfrowym

45%

źródło: Newsletter ZPAV z dn.14 kwietnia 2014

Internet jest coraz istotniejszym kanałem dystrybucji również muzyki, w której szczególną rolę odgrywa jakość dźwięku, np. klasyki i jazzu. W 2013 roku rozpoczął działalność pierwszy polski serwis sprzedający pliki w jakości FLAC (często w wyższych niż standardowe 44 kHz/16 bitów rozdzielczościach) - Gaude.pl. Serwis streamingowy Deezer we współpracy z wytwórniami Deutsche Grammophon (DG), Decca i Accord stworzył aplikację, za pośrednictwem której fani muzyki poważnej mogą słuchać klasycznych utworów. W serwisie znajdują się katalogi wytwórni Universal.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij