Przemysł fonograficzny w roku 2013

P. Gałuszka, K. Korzeniewska, K. Wyrzykowska, A. Jagiełło-Skupińska: Rynek fonograficzny w Polsce 2011/2012 - IMIT, POLMIC, ZKP (2013)W zorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca i Polskie Centrum Informacji Muzycznej badaniu rynku fonograficznego zgromadzono dane o funkcjonowaniu w 2013 roku 230 podmiotów wydających muzykę w Polsce[11].

Jak ustalono w raporcie, jest to zbiór niezmiernie zróżnicowany: od wielkich, skoncentrowanych na osiąganiu zysku światowych koncernów, po kierujące się misją inicjatywy prywatne lub instytucjonalne, które nie wydają muzyki na zasadach rynkowych. Przykładem takiego nowatorskiego działania w obrębie cyfrowej dystrybucji jest  serwis Trzejkompozytorzy.pl - projekt Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA), zawierający 300 utworów oraz 950 artykułów poświęconych życiu i twórczości Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego. Dostęp do tego serwisu jest bezpłatny.

Do ZPAV należą wydawcy głównie o orientacji rynkowej, w 2013 roku było to ok. 40 firm fonograficznych, które pod względem wartości sprzedanych nagrań dźwiękowych obejmowały łącznie ok. 80% polskiego rynku muzycznego[12]. Kluczowe biznesowe znaczenie dla polskiej fonografii od lat ma jednak grupa wielkich koncernów, które operują na całym świecie, tzw. majors.

W 2013 roku zakończył się proces transformacji przedstawicielstw majorsów i oficjalnie na rynku wydawców muzyki pozostały 3 globalne koncerny: Warner Music Group, Universal Music Group i Sony Music Entertainment. Szacuje się, że wpływy tych trzech firm istotnie przekraczają 50% przychodów całej polskiej branży fonograficznej i ich pozycja jest nadal bardzo silna. W 2013 roku Warner Music Group stał się właścicielem Parlophone Music Poland. Prezes i dyrektor generalny Parlophone Music Poland (PMP) został mianowany na stanowisko dyrektora generalnego Warner Music Poland (WMP), a także prezesa Warner Music Eastern Europe. W wyniku połączenia tych podmiotów, trzeci z majorsów funkcjonuje w Polsce pod nazwą Warner Music Poland.

Najbardziej rozbudowane dane o sprzedaży fizycznych albumów w sieci sklepów muzycznych w Polsce prezentuje lista OLIS, tworzona przez Instytut TNS Polska. Według niej wśród 20 najlepiej sprzedających się w 2013 roku płyt 17 było autorstwa polskich artystów, a zaskakująco wiele z nich, bo aż 9 wydały niezależne wytwórnie fonograficzne[13]. Produkcje krajowe były bardziej popularne niż zagraniczne - 48 płyt w pierwszej setce to płyty polskich wykonawców. 18 składanek i 5 albumów z muzyką filmową, z czego 3 to soundtracki argentyńskiego serialu Violetta[14]. Warto zaznaczyć, że w 2013 roku stosunkowo dużym zainteresowaniem cieszyły się rodzime wydawnictwa hip hopowe. Klasyka odpowiadała w 2013 roku średnio za 6,87% przychodów polskiej branży fonograficznej[15].

źródło: Newsletter ZPAV z dn. 14 lutego 2014W zestawieniu TOP 10 utworów najczęściej pobieranych z sieci znalazły się z kolei tylko 2 polskie piosenki. Ranking ten zmonopolizował także jeden wydawca: Universal Music Polska, który dystrybuował wszystkie z 10 najpopularniejszych utworów w wersji cyfrowej[16]. Powiązana z Universal Music Polska wytwórnia Magic Records dominowała z kolei w przygotowanym przez serwis Djpromotion.pl zestawieniu najczęściej granych utworów w polskich dyskotekach, na kolejnych miejscach były utwory z Universal Music Polska, Sony Music Entertainment Poland, My Music Group i Warner Music Poland[17].

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij