Badania opinii społecznej dotyczące muzyki w 2012 roku
Centrum Badania Opinii Społecznej: Korzystanie z Internetu, czerwiec 2012 (BS/81/2012; opr. Michał Feliksiak)
W czerwcu 2012 roku Centrum Badania Opinii Społecznej już po raz dziesiąty badało specyfikę korzystania z Internetu przez Polaków. Jednym z zadanych pytań było: „Co kupił(a) Pan(i) przez Internet w ciągu ostatniego miesiąca?”. Tak samo jak w poprzednim roku, większość respondentów najczęściej kupiło odzież, obuwie, sprzęt elektroniczny, artykuły motoryzacyjne, dziecięce, książki, kosmetyki i sprzęt sportowy. Nieco rzadziej kupowano bilety na samolot lub pociąg, programy i gry komputerowe oraz dostęp do usług lub treści online. Muzykę i filmy kupowano jeszcze rzadziej (3% użytkowników Internetu, czyli 2% ogółu dorosłych), natomiast najrzadziej nabywanymi dobrami były leki i artykuły spożywcze.
Do pobierania z sieci bezpłatnych programów, muzyki i filmów przyznaje się natomiast co trzeci internauta, czyli 19% ogółu badanych. Wyraźnie częściej są to mężczyźni niż kobiety (40% wobec 26%) oraz najmłodsi użytkownicy (69%). Podobnie jak w poprzednim roku, do słuchania radia przez Internet przyznaje się niemal jedna trzecia użytkowników. Niewiele więcej osób (37%) deklaruje korzystanie z materiałów audiowizualnych odstępnych w sieci, czyli filmów, seriali i programów telewizyjnych. Do obu tych aktywności przyznają się najczęściej najmłodsi internauci (odpowiednio 50% i 66%).
W ostatnich latach poszerza się zakres funkcjonowania portali społecznościowych. Początkowo służyły one głównie poznawaniu nowych osób i utrzymywaniu kontaktów z istniejącą siecią znajomych. Obecnie coraz częściej oferują dostęp do materiałów informacyjnych, rozrywkowych i kulturalnych. Jak podsumowuje Michał Feliksiak:
„Z dotychczasowych badań wynika, że liczba dorosłych Polaków mających konto w przynajmniej jednym portalu społecznościowym utrzymuje się od trzech lat na podobnym poziomie. Zarejestrowani użytkownicy stanowią jedną trzecią ogółu dorosłych (33%) – blisko trzy piąte internautów (59%). Warto wspomnieć, że aktywność w takich portalach, tzn. przeglądanie ich zawartości w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie, deklaruje 62% internautów. Portale społecznościowe nadal przeważnie mają charakter głównie towarzyski – 50% internautów utrzymuje za ich pośrednictwem kontakty ze znajomymi. Jednak już co trzeci internauta (33%) korzysta z portali społecznościowych, aby mieć dostęp do różnych materiałów i treści: słuchać muzyki, oglądać zdjęcia i filmy lub coś czytać, a jedna piąta (21%) jako cel wskazuje zamieszczanie takich materiałów."