Wybrane badania opinii społecznej w 2015 roku dotyczące muzyki

fot. Marta Ankiersztejn © IMiT

Centrum Badania Opinii Społecznej

Internauci 2015, czerwiec 2015

Już prawie dwie trzecie dorosłych Polaków korzysta co najmniej raz w tygodniu z Internetu – wynika z najnowszych badań dotyczących aktywności w sieci, przeprowadzonych, jak co roku, przez Centrum Badania Opinii Społecznej. Od lat odsetek ten regularnie i systematycznie wzrasta.

80% użytkowników Internetu, czyli połowa ogółu dorosłych deklaruje, że kiedykolwiek kupiła coś przez Internet. Z kolei niemal połowa internautów (prawie 30% ogółu) kupuje w nim regularnie. Najchętniej kupowanymi towarami są odzież, obuwie, zabawki i artykuły dziecięce, sprzęt elektroniczny oraz książki. Dość często nabywane są także artykuły motoryzacyjne, kosmetyki, bilety na samolot, pociąg lub autobus i sprzęt sportowy. Tylko 3% użytkowników Internetu, czyli 2% ogółu dorosłych, kupuje online muzykę i filmy – to jedne z najrzadziej kupowanych produktów i usług. Z kolei 12% użytkowników w miesiącu poprzedzającym badanie miało wykupiony dostęp do gazet, serwisów, materiałów wideo, w tym muzycznych, lub gier.

Odwrócił się wzrostowy w ubiegłych latach trend pobierania z Internetu darmowych programów, muzyki i filmów. W 2014 roku ściągało je już prawie dwie piąte użytkowników (37%), czyli 23% ogółu badanych (o 3 p.p. więcej niż w poprzednim roku), w 2015 roku jest to 30% internautów (z czego połowa to najmłodsi użytkownicy), czyli niemal jedna piąta ogółu badanych. Jednak powodem tego stanu rzeczy nie jest oglądanie materiałów płatnych, tylko coraz większa prędkość transmisji danych, pozwalająca na korzystanie z mediów strumieniowych, niewymagających ściągania.

Podobnie jak w poprzednich latach, około jedna trzecia użytkowników Internetu (31%) słucha radiostacji internetowych. Z kolei odsetek osób deklarujących korzystanie z materiałów audiowizualnych dostępnych w sieci (filmów, seriali, nagrań wideo i programów telewizyjnych) z roku na rok wzrasta i stanowi już 50%.

W co najmniej jednym portalu społecznościowym ma już konto ponad dwie piąte ogółu dorosłych (42%) i dwie trzecie wszystkich internautów (66%). Większość zarestrowanych osób (82%) deklaruje aktywność w takich portalach, tzn. przeglądanie ich zawartości w ciągu miesiąca poprzedzającego badanie. Obecność na portalach jest zależna od płci (więcej kobiet niż mężczyzn), miejsca zamieszkania (większa aktywność mieszkańców średnich i największych miast) oraz wieku badanych (najaktywniejsi są użytkownicy poniżej 35 lat). Celem korzystania z portali społecznościowych dla 39% internautów jest nie tyle utrzymywanie kontaktów towarzyskich, co słuchanie muzyki, oglądanie zdjęć i filmów oraz czytanie tekstów, a dla ponad jednej czwartej (26%) – zamieszczanie tego rodzaju materiałów.

 

Czy w ciągu ostatniego miesiąca:

Odsetki odpowiedzi twierdzących według terminów badań (miesiąc i rok)

III.2005 III.2006 III.2007 III.2008 VI.2009 IV.2010 VII.2011 V.2012 V.2013 IV.2014 V.2015
– ściągał(a) Pan(i) darmowe programy, muzykę, filmy?
użytkownicy Internetu: 40 45 43 40 45 42 38 33 34 37 30
ogół dorosłych: 11 14 16 18 21 22 21 19 20 23 19
słuchał(a) Pan(i) przez Internet radia?
użytkownicy Internetu: - 25 32 37 41 40 33 31 34 34 31
ogół dorosłych: - 8 12 16 20 20 18 18 21 21 20
oglądał(a) Pan(i) przez Internet telewizję, filmy, seriale, nagrania wideo (w latach 2006-2008 użyto sformułowania „oglądał(a) Pan(i) przez Internet telewizję”)?
użytkownicy Internetu: - 14 14 17 38 40 40 37 45 47 50
ogół dorosłych: - 4 5 8 18 21 22 21 27 30 32

 Cele korzystania z portali społecznościowych:

- słuchanie muzyki, oglądanie filmów lub zdjęć, czytanie tekstów
 użytkownicy Internetu:  -  -  -  27  38  35  36  33  39  38  39
 ogół dorosłych:  -  -  -  12  19  18  20  18  23  24  25
- zamieszczanie swoich zdjęć, filmów, muzyki, tekstów       
 użytkownicy Internetu:  -  -  -  18  27  27  23  21  24  26  26
 ogół dorosłych:  -  -  -  8  13  14  13  12  14  16  17

Źródło: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_090_15.PDF 

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij